Reseguide till Samos och Kokkari

Trots mängden reseguider på nätet vill jag gärna köpa mig en reseguide i bokform. Det är svårt dock att hitta något; har sökt på Adlibris men hittar inte något intressant – Vagabonds guide är tillfälligt slut, Bokus har, vad det ser ut som, en ganska intressant e-bok men som sagt… jag vill ha något att bläddra i.

Nåväl, tills jag hittar vad jag söker får jag nöja mig med vad nätet har att erbjuda och sätta ihop min egen reseguide online. Vad jag vill veta är egentligen allt från om jag kan använda min egen hårtork till vilka tavernor jag ska besöka och vilka utflyktsmål som bör göras. Allt detta (förutom frågan om hårtorken och annan direkt fakta) blir en samling av andra människors upplevelser vilka bara kan ge mig en hint om vilka möjligheter som finns för mig att berika min resa.

Samos
Samos ligger inte alls långt från Turkiets kust och är en av alla grekiska öar i Egeiska havet. De Egeiska öarna är indelade i sju grupper varav Samos hör till gruppen Nordegeiska öarna.

För att läsa mer om just Samos så rekommenderar jag Vagabonds reseguide men även webbsidan samosgrekland.se. De stora charterbolagen som Fritidsresor och Apollo samt även airtours har också läsvärd information med lockande bilder och filmer.

Det går även att leta på youtube efter filmklipp, där många gladeligen delar med sig av sina semestrar.

Kokkari
Kokkari ligger på Samos norra kust och några av de adjektiv som dyker upp i samband med sökningen av Kokkari är idyllisk, charmig, genuin, gemytlig, grekisk, mysig och pittoresk, vilket låter alldeles underbart.

På några sajter sägs det att det är blåsigare i Kokkari än i de andra byarna på ön men med tanke på att jag ska dit mitt i högsommaren så kanske lite vind kan vara skönt. Pga. den starka vinden är Kokkari ett riktigt bra ställe om du tycker om vindsurfing.

Det finns flera stränder i och omkring Kokkari såsom Lemonakia och Kokkari beach. En strand som oftast nämns är Tsamadou Beach där en del av stranden är nudiststrand för den som så önskar.

2285663324_19e87e6411_o

Kokkari Beach

Upplevelser
När jag ögnar igenom charterbolagens utflyktsprogram så är det en mix av natur & friluftsliv, båtturer och historia & kultur. Man kan även hyra bil, moppe eller cykel för att ta sig fram på egen hand och upptäcka omgivningen. Hyr man cykel så kanske det är närområdet som utforskas mest medan du med bil hinner lite mer.

Eftersom Samos ligger så nära Turkiet kan ett utflyktsmål vara att besöka grannlandet, staden Kuşadasi och antikens Efesos ska vara väl värda ett besök.

En annan granne till Samos är den grekiska ön Patmos känd för den pittoreska hamnen, klostret och grottan där Johannes mottog visionerna i Bibelns Uppenbarelsebok.

Patmos

Är man nu inte alls intresserad av att lämna Samos utan vill tillbringa all sin lediga tid där så erbjuds örundturer där det utlovas vackra vyer och intressanta besök. Samos är en av den grekiska arkipelagens grönaste och mest natursköna öar, vinodlingar och olivlundar går att beskåda vart än ögat når.

På ön finns templet Heraion (världsarv 1992) som är tillägnat den grekiska gudinnan Hera och klostret Megali Panagia som grundades på 1500-talet.

Tycker du om vin så kan du besöka den kända vinfabriken i Karlovassi för provsmakning. Här finns söta viner, typiska för Samos, men även retsina, det kådsmakande vinet.

Vill du se mer av naturen så besök naturområdet Näktergalsdalen. Näktergalsdalen ligger i närheten av bersbyn Manolates som ska vara väldigt vacker och jag hittade i ett omdöme om byn ett tips om att stanna på torget för att äta den hemlagade yoghurten.

Smakupplevelser
Nr 1 av restauranger i Kokkari, enligt Tripadvisor, är Aelio Bistro Café. På caféets Facebooksida står det att de är en dessertrestaurang – café och bar så stället kanske är något att välja för frukost och lunch.

På webbsidan Greeka.com listas de 13 bästa restaurangerna på Samos och 8 av dessa ligger i just Kokkari. Fisk, skaldjur, grillat och såklart moussaka står på mångas menyer. Restaurang Poseidon är enligt flera inlägg i olika forum en typiskt grekisk restaurang så den lägger jag till listan på restauranger att besöka. Jag hoppas att jag hittar den där lilla tavernan med rutiga dukar och rinnande stearinljus, som kanske inte syns mest men som har den familjära stämningen och den godaste maten. Jag återkommer om detta när jag kommer hem igen.

Traditional Greek dip tzatziki

Traditional Greek dip tzatziki

Alla länder har sina specialare vad gäller mat och på Samos finns många goda grekiska specialiteter. Jag skall jag beställa in dolmades (vinbladsdolmar), fyllda paprikor och tomater, saganaki (friterad grekisk ost), tzatziki och risfyllda zucchini och till detta skall jag dricka något av de goda Samosvinerna. Till maten skall jag även beställa in olika röror att doppa brödet i såsom t.ex. Melizanosaláta, en puré på grillad aubergine, olivolja och örter.

Sammanfattning
I mycket korta drag har jag sammanfattat lite av det som jag har hittat om Samos och Kokkari på nätet. Det är såklart bara ett axplock men det har gett mig lite mer information som jag kan ha användning av på min resa.

Har du något tips som du vill dela med dig av så lägg gärna in det som en kommentar. Jag vill jättegärna få höra just dina erfarenheter och upplevelser.

Hälsningar Cecilia

Källor
Jag har hämtat information från Apollo, Fritidsresor, Tripadvisor, Wikipedia, Vagabond, samosgrekland.se, airtours, samos-beaches, Kusadasi.net, allexciting.com, lonelyplanet, samos.nu och från ett forum på kalimera.nu.

 

 

One thought on “Reseguide till Samos och Kokkari

  1. Ping: Gotland i skymundan för Samos | Reslusta – resor och drömmar

Kommentera

