Välkommen

Utvalt

Hej och välkommen till min reseblogg. Här dokumenterar jag redan gjorda resor, resor som är på gång, drömmer om nya samt ger tips på mycket annat som har med resor att göra. Resan börjar ju så mycket tidigare än på den aktuella avresedagen.

Hittar du något du tycker om eller som ger dig inspiration så skriv gärna en kommentar, eller om det dyker upp frågor, jag kanske har skrivit om något som du vill veta mer om.

Välkommen åter,
Hälsningar Cecilia

En vecka i Toscana

En vecka i slutet av maj och början av juni intog vi Toscana. Syftet med att åka var egentligen att delta på ett event från fredag till söndag men när vi ändå skulle iväg så tog vi några extra dagar semester och det ångrar vi inte.

För mig börjar resan alltid några veckor, eller ibland t.o.m. månader innan avfärd. Jag kollar in olika # på Instagram, letar hotell, söker rutter på google osv. Jag bokar och avbokar, bokar och avbokar … tills jag är helt nöjd och tills det känns rätt. Resan till Toscana såg ut så här:

Dag 1: Direkt efter jobbet mot Nyköping och en natt på Good Morning Hotell

Dag 2: Skavsta – Pisa. Hyrbil till Fattoria di Cinciano, 2 nätter bokade

Dag 3: Dagsutflykt till San Gimignano, Siena och Colle di Val D`Elsa. Middag på Osteria 1126

Dag 4: Utcheckning från Fattoria di Cinciano och tillbaka till Pisa. En natt bokad på Royal Victoria Hotel.

Dag 5: Till Pontedera. Incheckning på Fiordisole Holiday home, 2 nätter bokade

Dag 6: Dagsutflykt till Piaggio Museum i Pontedera, vidare till Agriturismo Diacceroni. Middag på kvällen i San Miniato, Villa Sonnino

Dag 7: Tåg Pontedera – Florens. Flanera i staden under eftermiddagen och kvällen. Inbokade på Bavaria Hotel en natt.

Dag 8: Heldag i Florens. Till Pisa sen kväll, en natt inbokad på hotell nära flygplatsen.

Dag 9: Pisa – Skavsta

Inlägg om de olika hotellen, byarna osv. är under uppbyggnad. De kommer successivt läggas upp på bloggen och länkas till i det här inlägget.

Gula febern vaccin eller inte vid resa till Zanzibar

Gula febern vaccin eller inte och vad som gäller för inresa till Zanzibar var verkligen inte lätt att få ett enhetligt svar på hemma i Sverige. Jag googlade, ställde frågan i resegrupper och kontaktade vaccinationsbyrån – alla gav de olika svar.

Jag och min familj är på Zanzibar nu, ovaccinerade. Ingen högg en spruta i armen på oss, inte heller krävde de att få se något intyg på tagna vaccinationer. Den enda frågan vi fick var om vi hade kontanter att betala visum med. När vi sa ja blev vi hänvisade till kön för ”locals” 😁

Visum krävs och ansökan görs på plats, 50$/person.

De praktiska bestyren på och under resan till Krakow

Två härliga dagar i Krakow går att fylla med alla möjliga aktiviteter såsom guidade promenader, bussturer, museer osv. I varje gathörn står vänliga guider som vill hjälpa dig att få ut så mycket som möjligt av din vistelse. Vi valde dock bort att bli underhållna och istället flanerade vi omkring  i staden på egen hand och bara njöt av nya miljöer, dofter och smaker. Vi var där för första gången och ville göra våra egna upptäckter.

Vi flög dit på torsdagskvällen och hem igen på söndagens morgon. Mellan flygplatsen och hotellet T/R hade vi förbokat en taxi genom Shuttledirect. Vi hade beställt en bil men fick åka i en stor och bekväm minibuss. Chaufförerna både till och från hotellet var fantastiska och vi fick mycket information om Krakow, speciellt på vägen till hotellet.

Vi bodde på Hampton By Hilton vilket var ett jättebra hotell men tyvärr låg det ca 45 minuters promenadväg från gamla stan. Det gjorde egentligen inte så mycket på dagen då det var skönt att promenera och dessutom fick vi uppleva andra delar av staden än turiststråken. Men att bo så långt utanför staden inbjöd inte direkt till spontana inhopp på hotellet för att, ja ni vet, gå på toaletten, hämta en varmare tröja och en timmes vila så det gällde att vara lite mer planerad. Vi tog taxi på kvällarna när vi vill äta middag i gamla stan eller i de judiska kvarteren, det kostade inte mer än 25 Złoty.

Big Buddha

På toppen av berget Nagakerd sitter den 45 meter höga Buddhan, Phra Phutta Ming Mongkol Akenakiri, och tar emot sina besökare.

Platsen är välbesökt av turister från olika delar av världen. När vi är här så är dock den värsta turisttillströmningen över och det är endast vi och ca ett 50-tal andra som i lugn och ro spankulerar omkring på platsen.

Big Buddha är verkligen Big och utsikten från berget är fantastiskt.

För oss blev detta en trevlig morgonutflykt innan vi återgick till våra solstolar. På TripAdvisor går att läsa alla möjliga recensioner men bäst är att skapa sig sin egen uppfattning.

Taxi från Kata Beach kostar 1000 baht t/r. Det finns en promenadväg upp från Kata men här är så hett så vi skippade den. Min ambition innan vi kom hit var att promenera upp till Big Buddha, det får bli en annan gång.

Nai Harn Beach

Uppe med tuppen traskade vi iväg i jakten på en tuk-tuk. Traditionell taxi finns förvisso men tuk-tuk känns mer genuint här i Thailand. De flesta är väldigt pimpade och hög musik ljuder ur dem på kvällarna.  Vi valde ut en fin, röd, mycket liten bil.

Tuk-tuk, lika liten som en ”karusellbil”

Till Nai Harn Beach kostade en enkel resa 400 baht. Vår tuk-tuk kämpade sig uppför de brantaste backarna genom ett Thailändsk landskap, delvis utformat för att roa turisterna. Vi passerade både ”elephant traking” och ”sky lines” samt en och annan restaurang. Resan tog ca 15 minuter, väl framme visade vår chaufför oss tillrätta och vi kom överens om tid för upphämtning.

Klockan var inte mer än drygt nio på morgonen så Nai Harn Beach var fortfarande relativt öde, enstaka badsugna turister simmade i ett lugnt och mycket vackert hav. Du kan välja att lägga dig på ditt badlakan i sanden eller så kan du hyra parasoll och solstol. Två stolar + ett parasoll kostade 200 baht/dag. Vi valde det sistnämnda.

Tidig morgon, Nai Harn Beach

Vid 11-snåret var det full aktivitet på stranden av människor som solade och badade, många promenerade längs med stranden och några spelade beach ball.

På Nai Harn Beach finns inga jet skis eller scooters, här hörs fortfarande fågelkvitter och havsbrus. Ovanför stranden finns restauranger för den hungrige och den som är törstig kan köpa dricka direkt på stranden. Här är det enkelt att leva.

Dit livet tar dig

Ibland händer det saker i livet som gör att man får åka till platser man egentligen inte planerat att åka till, händelser som dyker upp av en slump och som troligtvis blir av eller inte beroende på hur mycket tid det ges till fundering. Jag har själv en benägenhet att fega ur om jag går och tänker för länge, då blir jag alldeles för förnuftig och tappar spontaniteten.

I höstas fick jag nys om en organisation som heter Teachers Across Boarders och eftersom jag älskar att resa och dessutom är lärare och coach så fastnade jag för deras förfrågan som låg ute på nätet. De sökte lärare som ville följa med och arbeta som volontärer i Burma. Jag tog kontakt direkt och på bara några dagar var allt bestämt och resan bokad. Med en svindlande känsla tog jag mig an ett uppdrag som visade sig bli något alldeles fantastiskt.

Jag kommer inte skriva så mycket som själva arbetet med de Burmesiska lärarna på den här bloggen eftersom jag bloggar om det på min lärarblogg, däremot kommer jag att skriva om bl.a. utflykter som vi gjorde, maten vi smakade och människorna vi träffade.

Mina inlägg kommer dyka upp här allt eftersom, välkommen tillbaka för att ta del av dessa.

Connect Hotel City

På utbildning i Huvudstaden och inte alltför belevrad bland hotell för businessresor bokade jag in mig på Connect Hotel City. Kriterierna för mitt val var läge och pris. Jag tycker om att promenera så jag bokar gärna ett hotell som ligger inom bra promenadavstånd. Den här gången skulle jag hålla till på Saltmätargatan i Vasastan vilket gjorde att jag till slut bokade in mig på det aktuella hotellet på Kungsholmen, ca 30 minuters promenadväg till min destination.

Morgonpromenad från Kungsholmen till Vasastan över Barnhusbron

Connect City är inom gångavstånd även till Stockholms Centralstation men såklart finns alla möjliga andra kommunikationer såsom taxi, tunnelbana och buss om det passar bättre.

Hotellet ser inte mycket ut för världen utifrån men när du kommer in möts du av en varm atmosfär, en lugn lobby där du kan sitta och koppla av i sköna soffor och fåtöljer. Receptionen ligger centralt i lobbyn där även baren håller till.

wp-1474123107867.jpg wp-1474123139664.jpg

Jag hade bokat ett enkelrum utan fönster inklusive frukost. Rummet var över all förväntan; snyggt inrett, fräscht badrum och en fantastiskt skön säng med stora fluffiga kuddar. Det enda jag saknade var möjligheten att koka mig en kopp te eller kaffe.

Frukostbuffén hade ett rikt utbud av bröd, pålägg, grönsaker, frukt, yoghurt, flingor, ägg, juicer, kaffe, te samt en del varma rätter. Jag gick mätt och belåten därifrån till utbildningsdagen.

Tidig morgon utmed Kungsholms strand

Hotellet rekommenderas det varmaste.

En fis i rymden

Så har jag äntligen ramat in min Scratch Map som jag fick i julklapp. Jag har valt att skrapa hela länder trots att jag bara har besökt en liten del av vissa, detta för att det blir för plottrigt annars. Jag har ansett mig vara ganska berest men inser nu att jag levt i en falsk tro om mig själv, det jag har sett är inte mer än en fis i rymden, det syns extra tydligt nu när kartan är skrapad.

Det är väldigt trevligt däremot med en resekarta på väggen den inbjuder till många samtal och drömmar om varthän det kan bära av nästa gång. Ska det synas på min Scratch Map så får det nog bli Antarktis, Kanada eller Ryssland 😉

En liten del av Visby

När vi får gäster till ön på sommaren så finns det vissa platser som vi brukar besöka och ett ställe är ju såklart Visby, rosorna och ruinernas stad. Visby görs inte på en dag men en fin promenad, om tiden är knapp, är den som vi gjorde en eftermiddag i juli.

Vi valde att parkera på norr, där är det relativt lätt att hitta parkering. Det finns parkeringsplatser precis utanför sjukhuset men även nedanför utmed vattnet. I stora drag såg promenaden ut såhär: nordergravar, S:t Nikolaigatan, ner till Botaniska, ut till Fiskargränd, vidare längs med strandvägen, upp för Hästgatan till S:t Hansgatan och vidare till Stora torget, lunch, S.ta Katarina, vidare upp för Smittens backe, besök hos Wisby Ost, ut genom Österport och promenad utmed muren ner till Norr igen.

Promenad i Visby

Källa: gotland.net

Vi gick in genom Snäckgärdsporten, vilken är den nordvästligaste ingången i muren. Innan du tar steget in så passa på att stanna upp på bron och ta fotografier av muren och havet, det är nog en av de vackraste vyerna du kan hitta.

SAM_8775

En vacker del av Visby

När vi kom in innanför muren tog vi höger och gick längs med Silverhättan några meter sedan tog vi av vänster till S:t Nikolaigatan. Om du är väl uppdaterad vad gäller Pippi Långstrumpsfilmerna så kommer du känna igen dig när du passerar lekplatsen där ”Prussiluskan” leker med barnen i en av scenerna. Precis efter lekparken vek vi av till höger, ner på S:t Nikolaigränd för att sedan ta oss till Botaniska trädgården, även kallad ”Visbybotan”, som är en fantastiskt vacker plats.

SAM_8783

Ett besök i ”Botan” är ett måste om du är i Visby

Efter att ha njutit av allt det vackra i botaniska trädgården gick vi vidare mot Strandvägen. Riktigt ”turistigt” är att stanna och ta ett fotografi av Fiskargränd, den mest fotograferade gränden i Visby och känd från Pippi Långstrump. Gränden ligger precis utanför ingången till botaniska trädgården. Har du tur så kan du lyckas få fotografier utan turister på.

SAM_8786

Fiskargränd i Visby

Från Fiskargränd gick vi längs med Strandvägen och tog oss sedan vidare upp via Hästgatan och S:t Hansgatan till Stora torget där vi intog en fantastiskt god lunch på Bageriet, ett ställe som jag tillägnat ett eget blogginlägg vilket du hittar här.

Precis vid torget ligger S:ta Katarinas kyrkoruin, den var öppen för visning och såklart tog vi en titt på denna praktfulla byggnad. Det var en magisk känsla att gå omkring där inne.

SAM_8807

Imponerande takstomme, Sankta Katarina kyrkoruin, Visby

Vi brukar helst undvika Adelsgatan med dess butiker och myllret av folk men en av de butiker vi trots allt alltid besöker är Wisby ost på Wallérs plats och så gjorde vi även denna gång. Där finns de mest gudomliga ostar och du får prova dig fram ända tills du hittar din absoluta favorit. Från Stora torget är butiken bara ett stenkast bort.

Från Wallérs plats gick vi sedan upp för Hästgatan och ut genom Österport, tog vänster och följde sedan utsidan av muren ner till Norr igen.

SAM_8857

En vacker promenadväg längs med muren via Öster- och Nordergravar

SAM_8874

Vis Nordergravar förbereds det inför kvällens tornerspel

SAM_8875

Vi avslutade vår promenad med alldeles ljumma och försvinnande goda brända mandlar

Utsökt lunch på Bageriet i Visby

På Stora torget i Visby hittade vi Bageriet, deras meny tilltalade oss och där slog vi oss ner. De erbjuder fantastiska hamburgare med influenser från olika håll i världen. Du kan bl.a. välja en hamburgare med Italienska tillbehör såsom pestocreme, parmaskinka, mozzarella och soltorkade tomater eller en med Argentinska och då serveras du Chimichurri och Chorizo. En Gotländsk hamburgare finns såklart också och då bjuds du på tillbehör såsom fårfiol och sparriskräm.

SAM_8796

Mitt sällskap och jag beställde hamburgare, fish n chips och en grekisk lyxsallad. Portionerna var rikliga och både ögon och munnar blev imponerade. Solen, folklivet och miljön gjorde det än bättre.

En hamburgare med Argentinska smaker

En otroligt god och frasig Fish´n chips

En hamburgare med Italienska smaker

En grekisk lyxsallad innehållande både halloumi och fetaost

Vi drack var sin öl till maten men en annan gång ska jag prova något från drinklistan som såg mycket spännande ut. Salmbärsmojito måste ju vara en blandning av Kuba och Gotland som bara måste intas någon dag.